Áldás, békesség!
Mai újszövetségi igénk: Máté evangéliuma 6. részének 22-23. versei:
„22, A test lámpása a szem. Ezért, ha a szemed tiszta, az egész tested világos lesz.
23, Ha pedig a szemed gonosz, az egész tested sötét lesz. Ha tehát a benned lévő világosság sötétség, milyen nagy akkor a sötétség!”
Hargita Pál lelkipásztor (Pápa) gondolatai:
Jézus a szemet négyszer említi a Hegyi beszédben. Először a hetedik parancsolat magyarázatánál: „Ha a jobb szemed visz bűnre, vájd ki és dobd el magadtól,,!” Másodszor a megtorlás elvének magyarázatánál: „Hallottátok, hogy megmondatott: Szemet szemért, fogat fogért.Én pedig azt mondom néktek…” Harmadszor itt alapigénkben említi a tiszta és a gonosz szemet; negyedszer pedig az ítélkezésről szóló tanításában: „Miért nézed a szálkát atyádfia szemében, a magad szemében pedig miért nem veszed észre még a gerendát sem?”
A szem becses voltát mutatják azok a mondások is, amelyek általában ismertek az emberek előtt. Ilyenek: a szem a lélek tükre, szemünk fénye a gyerek, úgy vigyázok rá,mint szemem fényére. A szem tárja fel előttünk az egész külvilágot. Ezért is nevezi Jézus Krisztus a test lámpásának. De a szem nem csak a külvilágot tárja fel előttünk, hanem – ha Isten könyörül rajtunk, és megvilágítja értelmünk szemeit, akkor megismerjük – Isten elhívásának reménységét is.
Alapigénkben Jézus Krisztus kétféle szemről beszél: a tiszta és gonosz szemről. Úgy is fordíthatjuk, hogy Jézus a szemet egészségesnek és betegnek nevezi. A görög szöveg jelentése ez: egyszerű. Ha ezt erkölcsi térre alkalmazzuk; mesterkéletlen, őszinte,mellékgondolatok nélküli. Összegezve elfogadjuk Kálvin megállapítását: „Világos a test, mely úgy van megvilágítva, hogy cselekedetei jól vannak rendezve. Sötét pedig az, amelyet rendetlen indulatai különböző tévedésekbe visznek”.
Alapigénknek van még egy fontos üzenete a bennünk lévő világosságról. Amíg a szem a külső világosságot juttatja el hozzánk, addig itt Jézus a bennünk levő világosságról mondja: vigyázzunk, nehogy az sötétség legyen. Mi is a belső világosság Isten gyermeke életében? Az erkölcsi ítéletre képes gondolkodás. Az, hogy meg tudja ítélni mi a jó és mi a rossz, mi az Isten akarata, mi az ami jó, ami neki tetsző és tökéletes.
Most, szívünkben elcsendesedve, nézzük meg: milyen szemünk van? Vajon tiszta, őszinte, egyszerű, irgalmas szemünk van-e, vagy pedig gonosz, parázna, fösvény szemünk van? Ítéljétek meg ti magatok, Testvérek!
395. dicséret: Isten szívén megpihenve…
https://soundcloud.com/reformatusegyhaz/isten-sziven-megpihenve